دانستنی هاعلمی

نمک ، بمب خاموش

ترکیب شیمیایی نمک خحوراکی یا کلرید سدیم
ترکیب شیمیایی نمک خحوراکی یا کلرید سدیم

از واژه بمب استفاده کردم چرا که محلول کلراید سدیم با nacl یا همون نمک حاوی مقدار بسیار زیادی کلر و سدیم هست و در واقع ترکیبی ازین دو عنصر است .
کلر به تنهایی یک عنصر بسیار سمی و کشنده برای بدن هست و در کنار اون سدیم یک ماده واکنش زا در مقابل آب ، پس قطعا مصرف کلر یا سدیم به صورت مجزا موجب مسمومیت یا مرگ انسان هست .
همین ترکیبات شیمیایی خطرناک موجب شدئه تا ضرب المثل هایی هم شکی بگیره مانند ( هرچه بگند نمکش می زندد ) چرا که کلر و سدیم در واقع اثراتی مانند الکل و نفت روی مواد ایجاد میکنند و مانع رشد باکتری ها می شوند .
اما آیا نمک خوراکی یا همان کلراید سدیم برای بدن سمی و کشنده هستند ؟
پاسخ روشن هست که این ماده برای بدن انسان هیچ ضرری نداشته و جز لاینفک تغزیه انسان محسوب می شود ، در واقع به دلیل ترکیب یونی نمک ، فقط و فقط با عمل کاتالیز کردن کلر و سدیم از آن جدا می شود و در صورتی که این دو ترکیب یونی خود را از دست نداده باشند برای بدن مضر نیستند .
اما در مقادیر بالا به طبع مقداری از سدیم و کلر درون بدن جذب می شود و اگر مقدار نمک مصرفی بیش از حد مجاز باشد
قطعا در ابتدا بیماری های قلبی و به مراتب بیماری های ریوی ، کبدی و سرطانی را هم بدنبال خواهد داشت .

میزان توصیه شده نمک برای افراد زیر 10 سال بین 1 تا 2 گرم در روز و برای افراد بالای 10 سال بین 3 تا 6 گرم در روز می باشد .

سدیم موجود در نمک موجب جذب بیشتر آب در سلول های بدن می گردد و همین امر عمل خونرسانی را کند می کند و فشار زیادی به قلب وارد خواهد آمد ، در نتیجه اگر فشار خون دارید به میزان کمتری نمک مصرف کنید و یا بجای نوشیدن آب پس از خوردن غذای شور میوه هایی مانند خیار میل کنید ، چرا که برخی میوه ها نمک موجود در معده و روده را جذب  میکنند .

این مقاله کوتاهخ رو برای رفع شبهات پیرامون مصرف نمک ترتیب دادم و امیدوارم که مورد توجهتون قرار گرفته باشه .

با تشکر ، اشکان مهین فلاح

برچسب ها

ashkan

با سلام ، از حضور ارزشمند شما در این سایت خوشحالم و امیدوارم مطلبی که مشاهده می فرمایید مورد توجه شما قرار گرفته باشد ، نظرات با ارزش خود را حتما با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
اطلاع از
دکمه بازگشت به بالا
بستن